Over mij

Ik ben geboren en getogen in Den Haag in 1968. Daar volgde ik mijn middelbare school, probeerde de HEAO en ging uiteindelijk werken als controller en projectleider in het bedrijfsleven en overheid. Rond de eeuwwisseling, legde ik mijn rol als kantoortijger neer en koos voor het theater.

Acteur

Mijn acteercarrière begon op mijn 18e met het spelen in het Haagse amateur circuit. Ik nam toneellessen en werkte samen met geschoolde regisseurs, ik ontdekte schrijvers als Euripides, Beckett, Shepard en Brecht.

Ik wilde theatermaker worden en besloot te studeren aan de Amsterdamse Theateracademie, de opleiding tot zelfstandig uitvoerend theatermaker. Ik studeerde af in 2007 met mijn solovoorstelling ‘Niet Noodzakelijk in die Volgorde’. Ik blijk het beste het vak van maker/acteur te leren door het te doen. Dus tijdens de opleiding speelde ik bij gezelschappen als Theatergroep Drang (Den Haag), De Paardenkathedraal (Utrecht) waar ik de kunst van het theatermaken afkeek. Mijn eigen ‘regie-stijl’ oefende ik door het regisseren van amateurtheater in Amsterdam en Den Haag. Ik speel in korte bedrijfsfilmpjes en promo’s. Ik werk voor de Parade, ga op tournee met de Incredible Flying Man (2009), en speel in Koekoeksnest in de regie van Stephan W. Zeedijk.

Docent

Begin 2000 werk ik voor Absolutely Casting als acteur en werkte er ook op kantoor. Daar is het idee ontstaan om figuranten en modellen acteerles te geven. Ik bedacht workshops To Act 1 en 2. Dat liep zo goed, dat ik deze lessen in Method Acting en Improvisatie ook gaf aan dansacademies, toneelgroepen en aan middelbare scholen. En zo kwam ik uiteindelijk als docent te werken in het voortgezet onderwijs. Het klaslokaal of repetitielokaal; ik vond (en vind) het leuk om iedereen te laten toneelspelen en samen theater te maken.

Ik gaf les op stevige VMBO scholen, met ruwe diamanten uit de Schilderswijk en Den Haag Zuid West. Naast de basics van het acteren, maakten we toneel a.d.h. van thema’s als sexualiteit, discriminatie, uithuwelijking, haat en liefde. Zeg maar de majeur onderwerpen voor jongeren, waarmee ik via ‘het theater’ tegelijkertijd de sociale en communicatieve vaardigheden train. Met jongeren theatermaken vind ik nog het leukst. Ik denk zelfs dat mijn beste, mooiste en ontroerendste theaterwerk tot nu toe in het klaslokaal gespeeld is.

Met toneel onderwijzen

Ik vind onderwijzen en vertellen het leukst. Dat kun je ook zien in mijn stuk keuze en mijn manier van regisseren. Er moet iets te leren zijn voor het publiek, het publiek moet betrokken zijn of raken bij het verhaal. Dus niet alleen maar consumeren. Ik hou van uitdiepen van actuele maatschappelijke thema’s. Moeilijke schrijnende relaties, en scherpe dialogen. Heerlijk!

Inspiratie

Als maker ben ik altijd geïnspireerd geweest door het werk Erik Vos van Theatergroep de Appel en de stukken van Orkater. Ik was begeisterd door de gekte en bevlogenheid van de Vlaamse regisseur Dirk Tanghe, die ik mocht meemaken bij de Paardenkathedraal. Krankzinnig mooie stukken heeft hij voor die groep gemaakt en het was ook krankzinnig om door hem geregisseerd te worden.

Ik hou van moderne vlotte en absurdistische teksten. Ik ben gek op het werk van Alex van Warmerdam, Maria Goos en Peer Wittenbols. Fool for Love van Sam Shepard staat al heel lang op mijn lijstje om te regisseren. Als ik echt gegrepen ben door iets, kan ik zelf ook schrijven; tot nu toe is dat het best met scenes voor jongeren gelukt.

Tot hier

Lezer, tot hier. Je weet genoeg over hoe het begon en wat mij beweegt. Wil je weten hoe mijn loopbaan eruit ziet, kijk dan hier.