Over mij

Ik ben geboren en getogen in Den Haag in 1968. Daar volgde ik mijn middelbare school, probeerde de HEAO en ging uiteindelijk werken als controller en projectleider in het bedrijfsleven en overheid. Rond de eeuwwisseling, durfde ik het aan mijn rol als kantoortijger neer te leggen en voor het theater te kiezen.

Acteur

Mijn acteercarrière begon op mijn 18e met het spelen in het Haagse amateur circuit. Ik nam toneellessen en werkte samen met geschoolde regisseurs, ik ontdekte schrijvers als Euripides, Beckett, Shepard en Brecht. In de 90ies had ik alle betere toneelgroepen in Den Haag, Utrecht, Amsterdam gehad. Het was Saskia Mees van Theatergroep De Appel die mij stimuleerde verder te gaan en een opleiding te volgen. Aan de Amsterdamse Theateracademie volgde ik de opleiding tot theatermaker. Ik studeerde af in 2007 met mijn solovoorstelling ‘Niet Noodzakelijk in die Volgorde’. Gedurende mijn opleiding speelde ik af en aan bij diverse beroepsgezelschappen en regisseerde ik amateurs.

Docent

Lesgeven is ontstaan uit het idee dat ik het leuk vond om spelcaching aan te bieden aan figuranten van het castingbureau waar ik destijds werkte. Daar werd ik steeds beter in, en had behoorlijk succes met een eigen toneelschooltje. Mijn lessen Method Acting en Improvisatie bood ik aan bij dansacademies, toneelgroepen maar ook aan middelbare scholen. En zo kwam ik uiteindelijk als docent te werken in het voortgezet onderwijs.

Theatermaker of docent?

Ik gaf les op stevige VMBO scholen, met ruwe diamanten uit de Schilderswijk en Den Haag Zuid West De Vloer Op Jr had ik 15 jaar geleden al uitgevonden; thema’s als sexualiteit, discriminatie, uithuwelijking, en liefde behandelde ik al in mijn toneellessen met en door jongeren. Het culturele klimaat vanaf 2008 zorgde er ervoor dat ik veel meer ging lesgeven en minder regisseren of zelf maken.

Met toneel onderwijzen

Ik vind onderwijzen en vertellen het leukst. Dat kun je ook zien in mijn stuk keuze en mijn manier van regisseren. Er moet iets te leren zijn voor het publiek, het publiek moet betrokken zijn of raken bij het verhaal. Dus niet alleen maar consumeren. Ik hou van uitdiepen van actuele maatschappelijke thema’s. Moeilijke schrijnende relaties, en scherpe dialogen. Heerlijk! Mijn acteurs moeten spelen met het mes op tafel. Geloofwaardig en echt. Als maker ben ik altijd geïnspireerd geweest door Erik Vos van Theatergroep de Appel en Sam Shepard. Ik was begeisterd door de gekte en bevlogenheid van de Vlaamse regisseur Dirk Tanghe, die ik mocht meemaken bij de Paardenkathedraal. Krankzinnig mooie stukken heeft hij voor die groep gemaakt.

Ik hou van moderne vlotte en absurdistische teksten. Ik ben gek op het werk van Alex van Warmerdam, Maria Goos en Peer Wittenbols. Als ik echt gegrepen ben door iets kan ik zelf ook schrijven; tot nu toe is dat het best met scenes voor mijn toneellessen aan jongeren gelukt.