Mijn Biografie, oftewel: hoe ik ooit begon
Ik ben geboren en getogen in Den Haag in 1968. Hier volgde ik mijn middelbare school, probeerde de HEAO en ging uiteindelijk werken als controller en projectleider in het bedrijfsleven en overheid. Rond de eeuwwisseling, legde ik mijn rol als kantoortijger neer en koos voor het theater.
Theatermaken
Mijn acteercarrière begon op mijn 18e met het spelen in het Haagse amateur circuit (Spelegast en het Vrij Theater). Ik nam toneellessen en werkte samen met beroeps regisseurs, ik ontdekte schrijvers als Euripides, Beckett, Shepard en Brecht.
Ik wilde theatermaker worden en besloot te studeren aan de Amsterdamse Theateracademie, de opleiding tot zelfstandig uitvoerend theatermaker. Ik studeerde af in 2007 met mijn solovoorstelling ‘Niet Noodzakelijk in die Volgorde’. Tijdens de opleiding speelde ik bij gezelschappen als Theatergroep Drang (Den Haag), De Paardenkathedraal (Utrecht) waar ik de kunst van het theatermaken afkeek. Regisseren deed ik buiten de deur van de Academie: ik pakte mijn eerste klussen in het amateurcircuit in Amsterdam en Den Haag. Acteren deed ik in korte bedrijfsfilmpjes en promo’s. Ik werk voor de Parade, ga op tournee met de Incredible Flying Man (2009), en speel in Koekoeksnest in de regie van Stephan W. Zeedijk.
Docent

Begin 2000 werkte ik voor Absolutely Casting. Daar is het idee ontstaan om figuranten en modellen acteerles te geven. Ik bedacht workshops To Act 1 en 2. Dat liep zo goed, dat ik deze lessen in Method Acting en Improvisatie ook gaf aan dansacademies, toneelgroepen en aan middelbare scholen. En zo kwam ik uiteindelijk als docent te werken in het voortgezet onderwijs.
Ik gaf les op stevige VMBO scholen, met ruwe diamanten uit de Schilderswijk en Den Haag Zuid West. Naast de basics van het acteren, maakten we toneel a.d.h. van thema’s als sexualiteit, discriminatie, uithuwelijking, haat en liefde. Zeg maar de majeur onderwerpen voor jongeren, waarmee ik via ‘het theater’ tegelijkertijd de sociale en communicatieve vaardigheden train.
Met jongeren theatermaken vind ik nog het leukst. Ik denk zelfs dat mijn beste, mooiste en ontroerendste theaterwerk in mijn dramalokaal gespeeld is.
Met toneel onderwijzen
Via verhalen vertellen, onderwijs ik. Ik heb telkens de drang mensen, jong en oud, iets mee te geven. Er moet iets te leren zijn voor het publiek. Soms wil ik dingen zelf begrijpen of iets raakt me. Dat wil ik in toneel omzetten. Ik wil actuele maatschappelijke thema’s uitdiepen op de speelvloer en dat laten zien; zodat het publiek in actie komt zich betrokken gaat voelen. Dat is ook de opdracht aan de spelers met wie ik werk.
Inspiratie
Als maker ben ik altijd geïnspireerd geweest door het werk Erik Vos van Theatergroep de Appel en de stukken van Orkater. Ik was begeisterd door de gekte en bevlogenheid van de Vlaamse regisseur Dirk Tanghe, die ik mocht meemaken bij de Paardenkathedraal. Krankzinnig mooie stukken heeft hij voor die groep gemaakt en het was ook krankzinnig om door hem geregisseerd te worden.
Ik hou van moderne vlotte en absurdistische teksten. Ik ben gek op het werk van Alex van Warmerdam, Maria Goos en Peer Wittenbols. Fool for Love van Sam Shepard staat al heel lang op mijn lijstje om te regisseren. Als ik echt gegrepen ben door iets, kan ik zelf ook schrijven; tot nu toe is dat het best met scenes voor jongeren gelukt.
Dan gaan we nu weer verder….
Lezer, tot hier. Genoeg gepraat. We gaan weer verder. Onder Nieuws vind je al mijn activiteiten. Wil je mijn complete CV stuur mij een mailtje. Tot kijk!
Maurice